Begrijpend Lezen: belangrijke voorspeller schoolsucces!


In mijn praktijk ben ik nog geen kind tegen gekomen dat begrijpend lezen echt leuk vindt. Vaak wordt het door kinderen als ‘saai’ en ‘moeilijk’ bestempeld, ook al zijn de teksten tegenwoordig leuker, aantrekkelijker en actueler dan jaren geleden.

Toch is begrijpend lezen een van de belangrijkste, misschien wel de belangrijkste voorspeller van schoolsucces en daarom dus ook de moeite waard om met plezier aan te werken.


Hoe word je een goede begrijpend lezer?

Om een goede begrijpend lezer te worden, is een aantal voorwaarden noodzakelijk:

1. een goede technische leesvaardigheid,
2. een goede woordenschat en
3. een goede algemene kennis.
4. Daarbij passen goede begrijpend lezers de verschillende leesstrategieën toe.

Het toepassen van de leesstrategieën past dan bij het topje van de ijsberg. De andere voorwaarden bevinden zich aan de onderkant van de ijsberg en vormen ‘het draagvermogen’.


Welke lees strategieën zijn er ook al weer?

1. voorspellen en voorkennis gebruiken
2. visualiseren
3. vragen stellen tijdens het lezen (wie, wat, waar, waarom, wanneer, welke en hoe?)
4. samenvatten

Het is belangrijk om enkele weken met een leerling enkele aan één strategie te werken.


Hoe kan een leerkracht/coach helpen?

Begrijpend lezen gaat wat mij betreft hand in hand met woordenschatonderwijs. Woordenschatonderwijs is een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen in betekenisvolle contexten aangezien woorden leren neerkomt op het maken van nieuwe netwerkjes in het brein.

Sterker nog: een woord moet minimaal 7x worden aangeboden, wil een woord aan de  woordenschat kunnen worden toegevoegd.

bron: www.wij-leren.nl

Modelen

Verder is het ‘modellen’ door de leerkracht/coach van groot belang: hier doet hij/zij hardop voor wat hij denkt. Zinnen die je daarbij kan gebruiken:

  • Als ik dit plaatje zie, dan denk ik…
  • Als ik dit stukje lees, dan herinner ik me…
  • Ik denk dat…
  • He, ik zie het signaalwoord ‘maar’. Ik weet dat nu een tegenstelling volgt. Ik ga nu goed kijken om welke tegenstelling het gaat.
  • Ik kom een moeilijk woord tegen. Als eerste lees ik een stukje verder en kijk of ik daar de betekenis van het woord zie…

Belangrijk is om hier in de ik-vorm te praten en de instructie zo kort mogelijk te houden. Hier vind je een voorbeeldfilmpje over modeling bij begrijpend lezen.

Leerdoel

Geef bij iedere les de leerling duidelijk het leerdoel aan. Bijv.de strategie vragen stellen:‘aan het einde van de les kan de leerling bij iedere alinea 3 vragen bedenken die beginnen met wie/wat/waar etc.’


Doe het eens beeldend!

Wil je begrijpend lezen nog aantrekkelijker en leuker maken en lukt dat niet op de reguliere manier. Probeer het dan eens beeldend! Beeldenderwijs ontwikkelde speciaal voor de visuele leerling het pakketje BGRPND LZN. In een fraai vormgegeven en stevig A5 mapje vind je een overzichtelijk stappenplan met op de achterkant een woordhulp die je helpt voor het lezen, tijdens en na het lezen. Verder vind je in het mapje 4 kaarten met daarop de 'evidence based' leesstrategieën: voorspellen, visualiseren, vragen stellen en samenvatten. Ook zijn er 3 hulpkaarten voor moeilijke woorden, verwijswoorden en verbanden. Als extraatje een oefenkaart waarmee de begeleider en de leerling kunnen inkleuren welke strategie ze hebben geoefend en hoe dit is gegaan. De duidelijke handleiding die bij het totaalpakket BGRPND LZN inbegrepen zit, helpt je stap voor stap een goede begrijpend lezer te worden. Meer info over BGRPND LZN vind je hier

Heel veel succes!

Klik op de button hieronder om BGRPND LZN direct te bestellen:

BGRPND LZN bestellen

 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2014 - 2021 Beeldenderwijs Webshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel