Van Liter L'Aruba naar Kubieke Kaaiman

Een moeilijk onderdeel bij metriek is het omreken van litermaten (l) naar inhoudsmaten (…³). Denk hierbij aan een opgave als: 3 hl = …...cm³. Om leerlingen hierbij te helpen hebben wij dit beeldend inzichtelijk gemaakt.

Het gaat hierbij om 2 eilanden: Liter L’Aruba (litermaten) en Kubieke Kaaiman (inhoudsmaten). Op beide eilanden is er één koning, respectievelijk de en de dm³. Deze koning – te herkennen aan het kroontje - is de enige die van het ene eiland naar het andere mag reizen per vliegtuig. 
 
Op beide eilanden kan je maten gemakkelijk omrekenen met stappen naar links en naar rechts met het schema: 

  • Echter, op Liter L’Aruba geldt dat iedere stap naar rechts x10 betekent en iedere stap naar links :10.
  • Op Kubieke Kaaiman is dat voor iedere stap naar rechts x1000 en voor iedere stap naar links :1000

Wat betekent dit concreet voor bovenstaande som?

  • Stap 1: van de 3 hl maken we eerst liters, omdat deze maat als enige naar het andere eiland mag.  
    3hl = 300l (2 stappen naar rechts dus x100)
  • Stap 2: koning Liter mag nu met zijn vliegtuig van Liter L’Aruba naar Kubieke Kaaiman vliegen
  • Stap 3: daar wordt hij direct getransformeerd in 300 dm³, want 300l=300 dm³
  • Stap 4: nu moet er van 300 dm³ nog cm³ gemaakt worden. Omdat op Kubieke Kaaiman iedere stap naar rechts x1000 betekent, is het antwoord 300.000 cm³
  • Stap 5: rest ons nog het goede antwoord in te vullen: 3 hl = 300.000 cm³

 
Deze manier van berekenen is gebaseerd op het ezelsbruggetje voor het berekenen van allerlei bewerkingen uit het metrieke stelsel: 
Kan Het Dametje Met DCentimeter Meten. 
Dit ezelsbruggetje dient ook als uitgangspunt in het MeetMaatje van Beeldenderwijs. Wil je weten welke maten je allemaal kunt berekenen met ons MeetMaatje, klik dan hier: MeetMaatje 
 
Oefenen maar!

Wil je dit met je leerling(en) oefenen, dan raden we je aan het voorbeeld met de leerling samen stapje-voor-stapje te tekenen en op te bouwen met bovenstaand verhaal in je achterhoofd. Naast onze animatie die als uitgangspunt dient, vind je hier de afzonderlijke afbeeldingen waarmee je de animatie ook kunt opbouwen. Deze kan je uitprinten, lamineren en uitknippen. Hiermee kan je daadwerkelijk de koning naar het andere eiland laten vliegen.  
 
Succes verzekerd! Veel plezier!


Lees ook bijgaand artikel van Beeldenderwijs over het metrieke stelsel:
BLOG | Metrieke stelsel beeldend en makkelijker maken.

Aanbieding

Staffel 5 MeetMaatjes € 74,75 € 67,50

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Gastenboek

  • 05-09-2019 - Fijn hou me op de hoogte als het beeldend materiaal...  lees meer
  • 01-04-2019 - Beste dames, met veel plezier en succes werk ik met...  lees meer
  • 22-02-2019 - Hoi dames van beeldenderwijs. De materialen zijn super. Zouden jullie...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2019 Beeldenderwijs Webshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.