Leesplezier bevorderen: hoe doe je dat?

 

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid. Leerlingen moeten in allerlei situaties teksten kunnen lezen en daaruit kennis kunnen verwerken. Denk aan een recept, een leertekst, een verhaal of een gebruiksaanwijzing. Veel oefening in het technisch lezen is daarbij een voorwaarde!

Onderzoek
Maar niet ieder kind houdt van lezen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat minder dan een kwart van de Nederlandse kinderen lezen ‘erg leuk’ vindt. Internationaal gezien is dit de op één na laatste score. Gelukkig zijn er veel initiatieven om het leesplezier te bevorderen. 

Motivatie als uitgangspunt
Naar motivatie is uitgebreid onderzoek gedaan. Het bekendste voorbeeld is wellicht het onderzoek van Deci&rRyan: de zelfdeterminatietheorie. Om het leesplezier bij kinderen te vergroten zijn drie voorwaarden belangrijk:

  1. Autonomie: het kind mag zelf bepalen wat het leest, maar moet wel door een leerkracht of ouder hierbij ondersteund worden. Uitgangspunt is dat het boek past bij het leesniveau van het kind (Zie competentie)
  2. Competentie: het kind moet het leesniveau aan kunnen en erop vertrouwen dat hij de leestaak aankan
  3. Verbondenheid/relatie: ouders/verzorgers, leerkrachten, klasgenoten zijn belangrijke stimulatoren voor de leerling. Deze zorgen voor verbondenheid bij het lezen

Tips voor een rijk leesaanbod!

Een rijk leesaanbod dat voldoet aan bovenstaande voorwaarden is dus noodzakelijk om kinderen aan het lezen te krijgen. En daarmee bedoelen we niet alleen de schoolbibliotheek of een maandelijks bezoek aan de plaatselijke bieb. De bieb zorgt vooral voor de voorwaarde autonomie, aangezien een kind daar zelf een boek mag kiezen. Jij als volwassene kan daarbij sturen als het kind een te moeilijk of een te gemakkelijk boek pakt. Op die manier kan je als volwassene het competentiegevoel van het kind vergroten. Een rijk leesaanbod zit hem echter ook in allerlei initiatieven om het lezen te bevorderen waarbij de verbondenheid/relatie centraal staat. Hieronder flink wat tips:

  • begin je les eens (en dat hoeft dus niet alleen bij taal) met een boeiend verhaal: zo krijg je direct de aandacht en leren kinderen ook te genieten van verhalen
  • denk bij het samenstellen van het leesaanbod ook eens aan prentenboeken voor de midden- en bovenbouw. Er zijn veel geschikte prentenboeken die aansluiten bij de hierboven genoemde voorwaarden autonomie, competentie en verbondenheid*
  • laat kinderen voorlezen bij de kleuters of helpen met lezen in groep 3/4
  • zorg dat er veel informatieboeken zijn over verschillende onderwerpen die je in de klas behandelt (bijvoorbeeld de Romeinen of Duurxame Energie) Leef je daarbij in in ieder kind apart. Op ieder potje past een dekseltje. En zorg uiteraard voor boeken op verschillende leesniveaus. Door met elkaar over hetzelfde thema te lezen ontstaat verbondenheid
  • zorg dat boeken binnen handbereik staan: dus in de klas of op de gang. Zien lezen, doet lezen!
  • stel een boek per week centraal door leerlingen boekenbeurten te laten houden waarin zij vertellen over hun favoriete boek 
  • lees het eerste stuk van een nieuw boek met de leerling samen: dan is er een begin gemaakt en is de nieuwsgierigheid van de leerling (hopelijk) gewekt
  • laat kinderen eens (samen) lezen op een tablet/e-reader; het kan fijn zijn om je eigen lettertype en -grootte te kiezen 
  • organiseer een speeddate met je favoriete boek: laat alle leerlingen hun favoriete boek kiezen. Zet leerlingen 2-aan-2 tegenover elkaar. In 1 minuut tijd moeten ze de ander enthousiast maken over hun boek. Na 1 minuut schuift iedereen door. Zo hoort iedere leerling over meerdere boeken en kan hij daarna zijn keuze maken
  • denk eens aan toneellezen: kinderen lezen in een groepje en hebben zelf een eigen rol. Deze rol moet met de juiste intonatie gelezen worden. Misschien een toneelstukje aan het einde van de week? Boeken uit de serie ‘Applaus voor jou’ zijn hiervoor heel geschikt. 
  • begin de dag met het voorlezen van een artikel uit de krant en geef krantenbeurten in tweetallen waarbij leerlingen zelf aan het werk worden gezet
  • En als laatste: Lees voor, lees voor, lees voor! Ook nog in groep 8! Niets leukers dan met elkaar een verhaal te beleven.

Lezen kan je natuurlijk aan je tafel doen, maar wat te denken van chill-hoeken of zitzakken?  Een bank in de klas? En een keer lekker met thee en chocolaatjes? 

En belangrijk: doe je als leerkracht ook mee? Of kijk jij ondertussen het werk na van die dag? Onthoud: zien lezen doet lezen!

Veel leesplezier gewenst!

 

* lijst van geschikte prentenboeken voor midden-en bovenbouw:

- Wohiohio! Wie brult daar in de jungle? Van Sylvia Misslin

- Kodo, de weg van de boog van Bert Kouwenberg

- Het boek van Max van Pippa Goodhart

- Ik ben een kat van Galia Bernstein

 

 

Met dank aan Praxis Magazine, www.klasse.be, www.nieuwsbegrip.nl

  • BGRPND LZN
    BGRPND LZN

    Wat maakt BGRPND LZN zo uniek?

    • losse hulpkaarten i.p.v. een heel boekwerk;
    • vrolijke en aantrekkelijke vormgeving met veel illustraties en beslisdiagrammen;
    • zo min mogelijk tekst;
    • ook door…

    € 24,95
  • Totaalpakket Beeldenderwijs
    Totaalpakket Beeldenderwijs

    Het totaalpakket Beeldenderwijs bevat al onze leerhulpmiddelen op het gebied van rekenen en taal waarvan je de beschrijving per artikel kunt lezen onder het kopje leerhulpmiddelen. De inhoud: BGRPND LZN, Schip Ahoy-tafelmethode,…

    € 70,70 € 65,50
  • BEELDEND LEREN - compleet
    BEELDEND LEREN - compleet

    Ga goed van start met het voordeelpakket Beeldend leren - compleet.

    Dit pakket bevat alles om de visuele leerling bij de les te houden.

    ∙ Voor het automatiseren van de tafels de Schip Ahoy pakket
    ∙ Alles wat je moet weten…

    € 83,65 € 77,50

Aanbieding

Totaalpakket Beeldenderwijs € 70,70 € 65,50

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Gastenboek

  • 23-04-2020 - Wij zijn heel blij met de kaarten van het begrijpend...  lees meer
  • 18-03-2020 - Goedenavond

    Ik heb een vraag, wat is het verschil tussen de...  lees meer
  • 05-09-2019 - Fijn hou me op de hoogte als het beeldend materiaal...  lees meer
Plaats een bericht
© 2014 - 2020 Beeldenderwijs Webshop | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel